اسکیما مارکاپ یا زبان نشانه گذاری چیست؟

اسکیما مارکاپ چیست
زمان مطالعه: 4 دقیقه

موتورهای جستجو برای آن که متوجه شوند محتوای یک صفحه چیست از طریق اسکیما مارکاپ یا نشانه گذاری اسکیما این موضوع را متوجه می‌شوند. اسکیما در واقع یک کد HTML است که برای راهنمایی ربات های گوگل در صفحه شما قرار می‌گیرد. این زبان نشانه گذاری هم چنین تاثیر زیادی بر روی سئو سایت می‌گذارد. برای آشنا شدن بیشترآن، با ما همراه باشید.

 

اسکیما چیست؟  (Schema Markup)

اسکیما مجموعه کدهایی هستند که در قالب میکرودیتا توسط وبمستران در میان کدهای سایت قرار می‌گیرد تا گوگل از طریق آن ها محتوای صفحه را بهتر بشناسد و به درک دقیق تری برسد. حالا شایدبرایتان سوال شود اسکیما مارکاپ چطور به نمایش گذاشته می‌شود؟ پاسخ این است که خود را به صورت ریچ اسنیپت (توضیحات اضافی نمایش سایت) در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر نشان می‌دهد. با کمک این اطلاعات اضافه می‌توانید شانس کلیک خوردن سایتتان را تا 30 درصد افزایش دهید. هم چنین اسکیما مارک آپ علاوه بر کمک به موتورهای جستجو در ایندکس کردن، به الگوریتم ها هم کمک می کند تا محتوای یک سایت را بهتر درک کنند. یکی از این الگوریتم ها، الگوریتم رقص گوگل است.

اسکیما مارکاپ چیست؟

تاثیر اسکیما بر سئو سایت

مدرک و سند معتبر و دقیقی که ثابت کند که اسکیما می‌تواند به طور مستقیم باعث بهبود سئو سایت شود، وجود ندارد. اما وجود اسکیما باعث نمایش متفاوت صفحه شما در کنار صفحه رقیب می‌شود و برای موفق بودن همیشه باید متمایزبود. این تفاوت، باعث افزایش کلیک سایتتان وسرعت خزش آن توسط گوگل می‌شود. هم چنین سایت های ایرانی، زیاد از انواع اسکیماها استفاده نمی‌کنند. وجود همه این عوامل باعث می‌شود استفاده از این زبان نشانه گذاری به صورت غیر مستقیم روی سئو سایت تاثیر مثبتی داشته باشد.

سئو سایت چیست؟ + نکات طلایی برای افزایش رتبه سئو
مطالعه بیشتر

 

schema.org چیست؟

برای استفاده از کدهای اسکیما روش های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان صفحات وب را بهتر به موتور جستجو معرفی نمود. شاید کنجکاو شوید اصلا کدهای اسکیما کجاهستند؟ در واقع منبع اصلی کدهای نشانه‌گذاری اسکیما وب‌سایت schema.org است که برنامه‌نویسان برای صفحات مختلف از آن ها استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو از این طریق سریع‌تر متوجه محتوای صفحات وب شده و آن ها را طبقه‌بندی نموده و بهترین نتایج را به کاربران نشان می‌دهند.

 

انواع کدگذاری اسکیما
کد گذاری های اسکیما

انواع کدگذاری اسکیما مارک آپ

در این زبان نشانه گذاری، سه روش کدگذاری وجود دارد که گوگل هر سه فرمت را پشتیبانی می‌کند که عبارت اند از:

فرمت RDFa: این فرمت، یک فرمت قدیمی پیچیده است که کد اسکیما را در سراسر HTML اضافه می‌کرد که به دلیل سختی زیاد، دچار تغییرات و اصلاحاتی شد تا استفاده از آن راحت تر شود.

 

فرمت microdata: به دلیل پیچیدگی فرمت قبلی توسط schema.org ارائه شد. این فرمت هم مانند فرمت قبلی می‌تواند اسکیما مارک آپ را در سراسر HTML پیاده کند که آن را در تگ <body> کد HTML قرار می‌دهد.

 

فرمت JSON-LD: استفاده از آن نسبت به فرمت های قبلی ساده‌تر است و مورد تایید schema.org  و گوگل است زیرا تمام واژگان اسکیما مورد استفاده برای JSON-LD را در تگ <script> کد HTML شما قرار می‌دهد به جای آن که در سراسر HTML پراکنده کند.

 

رابطه اسکیما مارک آپ و گراف دانش گوگل

گراف دانش یک ذخیره کننده است که در واقع گوگل اطلاعات مختلف را در آن جمع آوری می‌کند. هنگامی که کاربر موضوعی را سرچ می‌کند گراف دانش داخل یک کادر نتایج را به صورت خلاصه بیان می‌کند. به این ترتیب کاربر بدون اینکه از صفحه نتایج خارج شود پاسخ سوال خود را پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با گراف دانش گوگل، روی آن کلیک کنید. هم چنین دقیقا یک سال پس از راه اندازی سایت schema.org گراف دانش گوگل راه اندازی شد که می‌توان نتیجه گرفت یکی از منابع اصلی گوگل در جمع آوری اطلاعات در پایگاه داده خود، اسکیما مارک آپ است.

نرخ کلیک (CTR) چیست؟ و طریقه افزایش آن
مطالعه بیشتر

 

اسکیماهای پرکاربرد
اسکیماهای پرکاربرد کدام هستند؟

 

معرفی چند نمونه اسکیمای پرکاربرد

  • اسکیمای معرفی کتاب
  • اسکیمای معرفی رویداد
  • اسکیمای معرفی فیلم
  • اسکیمای استخدام
  • اسکیمای صفحات آشپزی
  • اسکیمای معرفی نرم‌افزار و اپلیکیشن

هر کدام از انواع اسکیمایی که در قسمت بالا نام بردیم بر اساس نوع صفحه در صفحه قرار می‌گیرد. مثلا اسکیمای رویداد (Event) باید در صفحاتی قرار بگیرد که در آن می‌خواهیم به معرفی یک رویداد بپردازیم. هم چنین می‌توانیم در یک صفحه از اسکیماهای مختلف استفاده کنیم. به این ترتیب که، با یک اسیما ویدیوی صفحه را معرفی کنیم با دیگری، مقاله و موضوع مقاله را معرفی کنیم و با اسکیمای دیگر موضوع اصلی سایتمان را بگوییم. به طور کلی از این طریق می‌توانیم هر چه در صفحه هست را به صورت کامل به گوگل معرفی کنیم.

جمع بندی

به معرفی اسکیما و انواع آن پرداختیم و به این نکته اشاره کردیم که استفاده از اسکیما الزامی برای سایت ها ندارد اما بکار بردن آن باعت می‌شود در سئو به نتایج بهتری برسید و رتبه بالاتری در صفحه نتایج بدست آورید. شما می‌توانید از طریق تولید محتوای خوب و اسکیما از رقبای خود جلو بزنید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده

سایر مقالات دلوان

Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه مرغ مگس خوار دقیق‌‌ترین و سریع‌‌ترین الگوریتم گوگل، بعد از الگوریتم پاندا و پنگوئن، در سال ۲۰۱۳ است. مرغ مگس خوار برای بهبود نتایج جستجو